LÄNGTAN EFTER MIG
Maria Uggelbergs debutroman

Tryckt bok tillgänglig i nätbokhandeln
E-bok och ljudbok tillgänglig i nätbokhandeln och i streamingtjänster


”Längtan efter mig är en varm bladvändare med ett djup som går rakt in i hjärtat. En berättelse som stannar kvar och inte lämnar någon oberörd. Det är en väldigt gripande roman som väcker mycket känslor och funderingar.”

@ERIKASBOKHYLLA

 

Längtan efter mig

Klara har ett eftertraktat jobb i modebranschen, en vindsvåning i city och ett framgångsrikt liv. På ytan verkar allt perfekt. Men när något oväntat händer på jobbet rasar hennes fasad samman och mörka minnen kommer upp till ytan.

Samtidigt dyker en tavla upp som kan vara en nyckel till att få reda på mer om sin mamma – och om sig själv. Tavlan leder henne till en stad på franska rivieran och när hon följer ledtrådarna faller pusselbitar på plats.

Hon upptäcker djupa familjehemligheter och möter färgstarka personer som utmanar hennes tankesätt. Stegvis öppnas dörren till hennes egen historia och vad hon själv innerst inne längtar efter.

LÄNGTAN EFTER MIG handlar om att lyssna på sig själv och ge varma relationer en chans. Det är också en berättelse om att våga se vad som är viktigt och leva fullt ut.

Boken, som utspelar sig i Stockholm, Sörmland och Frankrike, är den första fristående romanen i serien Klaras historia. 

En kvinna mitt i livet som börjar ifrågasätta det invanda och ge sig ut på nya vägar.

Recensioner

Längtan efter mig

”Längtan efter mig är en varm bladvändare med ett djup som går rakt in i hjärtat. En berättelse som stannar kvar och inte lämnar någon oberörd.” @ERIKASBOKHYLLA

Hur känns det på jobbet?

Hösten är i full gång och jag vågar mig på att fråga:Hur känns det på jobbet? 
Om det inte känns toppen kan de ta emot att säga det. För då kanske du känner att skulle behöva göra en förändring.
Och förändring är tufft. De flesta av oss har fullt upp i livet ändå. 
Men första steget kan vara att bara reflektera.
Att lyssna på dig själv.  
För när du förstår mer om vad som är viktigt för just dig - då öppnar du upp för så mycket fler möjligheter än du tror.
Du är viktig. Och du är värd att må bra på jobbet.
Min bok "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet" är tillbaka i nätbokhandeln och finns nu även som e-bok i streaming-tjänsterna Storytel, Bookbeat, Bokus Play och Nextory.
Om om du skulle vilja prata med mig så har jag just nu ett rabatterat upplägg för 4 coaching-samtal som du kan läsa mer om genom att klicka här: 
coaching-erbjudande
Det går bra både som privatperson eller via din arbetsgivare.Vi följer bokens tre delar och tittar tillsammans på:
HUR ÄR DET?  *  HUR ÄR JAG?  *  HUR VILL JAG HA DET?
Här på hemsidan finns också mycket extramaterial runt boken och mycket annan information om att må bra på jobbet.
Hoppas att vi hörs snart!
/Maria


I det känslomässiga finns svaren


Det som ger oss mening och glädje är det som vi känner att vi ”vill” göra.

Inte det som den rationella delen av hjärnan säger att vi  ”borde”.

I det känslomässiga finns svaren. För det är när vi är berörda som inspiration, engagemang och kreativitet uppstår.


Bejaka din livsglädje och dig själv genom att fundera på i vilka sammanhang och med vilka människor som du känner att du trivs och  "mår bra".
Hur kan du se till att få mer av det?


Hur är det på jobbet? 

Och hur skulle du vilja att det var?

Trivs du med din chef och känns företagsklimatet rätt för dig?

Känns det kul att jobba eller går du lite på halvfart?

Om du ofta känner dig energilös och otillräcklig behöver du göra en förändring.

Vi vill så mycket. Vi lär oss tidigt att vi måste framåt och uppåt och fort ska det gå. Men ibland kanske vi måste stanna upp och reflektera lite över vad vi vill egentligen. Det hjälper inte att du är bra på att klättra i träd om du klättrar i fel träd.

Vilka är dina styrkor och i vilka situationer och med vem kommer du till din rätt? Min bok ”Allt är chefens fel” handlar om hur du förstår vilken typ av ledarskap och företagskultur som råder på din arbetsplats och bjuder in dig till att reflektera över vad som är viktigt för dig.

Den hjälper dig att förstå vilken typ av chef du trivs med, vad som gör jobbet meningsfullt för dig och vad du drivs av. Jag vill genom boken ge dig stöd att genom medvetna val se till att jobba i en miljö där du kan använda din fulla potential. En miljö där du känner dig uppskattad och kan vara ditt bästa jag.

Att vara engagerad är en viktig nyckel till framgång men för att bli engagerad så behöver du vara i rätt sammanhang och känna självförtroende. Alla vill göra skillnad och bidra men man kan inte prestera och vara sitt bästa jag om det inte känns bra på jobbet.

Vad behöver du på jobbet för att kunna använda din fulla potential?

VAD och HUR men framför allt VARFÖR?

Snart semester och kanske möjlighet att reflektera lite?

Det är svårt att tänka när allt bara snurrar på. Men när det blir lite lugnare kan det vara lättare att sortera och låta tankarna landa. Att känna efter hur det faktiskt känns på jobbet.

  • Hur går tankarna - handlar de mest om vilka beslut företaget tar, det ni gör och hur det går (VAD)?
  • Kanske är det som kommer upp lite abstrakt och handlar mer om relationer och hur det känns (HUR)?
  • Eller verkar motivation och ”flow” störas av att det är svårt att förstå vitsen eller hitta mening i det ni gör (VARFÖR)?

Vi människor behöver se det vi gör i ett större sammanhang för att orka och vilja. Och vi vill uppleva att det vi gör spelar roll. Det känns meningslöst att lägga energi på något som inte ger något framåt. Vi behöver se att vi har en framtid.

Många företag lägger stort fokus på strategier, mål, planer och resultat (VAD) men inget av det kommer att lyckas om inte HUR och VARFÖR först är på plats. 

Om inte motorn hos de anställda är igång - om motivation och engagemang inte finns så blir det ingen kraft i organisationen. Folk går på halvfart och man kommer ingenstans. Medarbetarna kan inte ge av sig själva och vara lojala. Vilket ger en otydlighet hela vägen till kunden som inte heller blir trygg, engagerad och lojal. När medarbetare mår bra i relationen till sina kollegor och förstår meningen med det som ska göras - då kan de ta initiativ och ansvar och leda sig själva.

Och när det här fungerar så kan själva sakfrågorna, det logiska och rationella (VAD) få fart och börja skapa resultat. Men bara om HUR och framför allt VARFÖR har säkerställts först. Och detta är en viktig del när vi pratar om FÖRETAGSKULTUR.

Det där som inte är rationellt utan bara känns. Som är svårt att beskriva med ord. Det där kittet som bara upplevs ... men som är helt avgörande för att nå framgång. Företagskultur är inte några värdeord som står nedskrivna någonstans. Och det sitter inte väggarna. Det sitter i människorna och deras agerande och beteende. Värderingar är svåra att ändra, men beteenden går att påverka - om man först ser till att förstå hur kulturen fungerar idag.

Hur jobbar ni med er företagskultur?

Tänk på att det är människorna som gör skillnaden!

TREVLIG SOMMAR!


Kul konsultuppdrag i ett hett ämne! 

Hur ska det fungera nu när vi ska jobba både på kontoret och på distans egentligen? Det är många som kliar sig i huvudet och funderar över hur det här nya sättet att arbeta - både på distans och på plats ska fungera framåt.

Vad vill personalen och vad är bäst för företaget?
Vi hade förmånen att hjälpa ett stort konsultföretag att i en heldagsworkshop låta personalen vara med för att tillsammanshitta bästa vägen framåt. Det vill säga hitta ettsätt att arbeta som blir det bästa både för individen, kunden och företaget.
Så härligt med ett företag som verkligen värnar om sin fina företagskultur och laganda och därför tar hjälp av sin kloka personal för att på ett respektfullt sätt förankra vad som är viktigt att ta hänsyn till.
Jag sitter nu ochsammanfattar det som kom fram och ser några områden som sticker ut som extra viktiga att ta hänsyn till när man funderar på hur mycket man ska arbeta på kontoret kontra på distans:
Det social kittet - spontana möten, kunskapsöverföring, se hur folk mår Lagandan - att känna sig som en i flocken, att tillhöra och känna sig viktig.
Relationen med kunden - en 100% leverans och kunna skapa nya möjligheter
Effektivitet - identifiera vilka möten som passar bäst att ta digitalt Introduktion av nyanställda - att komma in i företagets informella grupper och lära sig vem man kan fråga om vad.
Det här företaget vill inte sätta ned en policy och bestämma vad som gäller utan vill att medarbetarna utifrån det som diskuterats själva tar ansvar för hur de agerar i olika situationer. Engagemanget bland medarbetarna var väldigt stort och man har nu hittat ett sätt att hjälpa medarbetaren att tänka klokt inför t ex hur man kallar till ett möte, och om man i olika situationer väljer att åka in till kontoret eller inte.
Vad som är viktigt för att företagets fina företagskultur ska bevaras och stärkas och vad som skapar störst värde för företagets utveckling.
Hur jobbar ditt företag med de här frågorna och vilka aspekter är viktigast att ta hänsyn till i er verksamhet?


Reinventing Organizations 

”The most exciting breakthroughs of the twenty-first century will not occur because of technology, but because of an expanding concept of what it means to be human.” /John Naisbitt

Mitt i prick! Det är definitiv här det händer - det är människorna som gör skillnaden!

Men det är inte konstigt att vi glömmer det och att vi befinner oss där vi gör med tanke på hur vi genom tiden har utvecklat hur vi ser på världen, oss själva och på organisationer.

Det vanligaste sättet vi ser på organisationer är fortfarande som en "maskin" med delar som sätts ihop och som ska oljas och allt bygger på att vinna över konkurrenter och få tillväxt och vinst. Hemligheten bakom framgången anses vara ambition, innovation och målstyrning. Uppgiften är viktigare än relationen.

Värderingar och kultur är något som står på agendan och "bör" ordnas men när valet kommer att välja mellan värderingar och vinst så vinner alltid vinst. Modellen bygger också på att vi försöker "skapa behov”, få folk att behöva mer, köpa mer, äga mer för att bli hela och lyckliga. Framgång mäts med hjälp av pengar och erkännande. Boken ”Reinventing Organizations” ger en otroligt spännande beskrivning av vilka stadier vi människor gått igenom vad gäller hur vi ser på världen, oss själva och organisationer fram till nu och vart vi är på väg! Det vanligaste synsättet börjar nu visa sig vara ohållbart, både för naturen, planeten och för människors välbefinnande. Vi söker tillväxt för dess egen skull, utan syfte och mening och det kommer inte hålla. Vi upplever tomhet och söker något annat för att känna mening.

Vi kanske behöver börja se på framgång ur ett annat perspektiv?

”In contrast with previous stages, the order is reversed: we do not pursue recognition, success, wealth and belonging to live a good life. We pursue a life well-lived, and the consequence might just be recognition, success, wealth and love. “/ Frederic Laloux

Om vi ser det så i stället - vad skulle det i så fall betyda för vilka val du gör i livet framöver? 

Det kärleksfulla ledarskapet 

”Genom ett KÄRLEKSFULLT LEDARSKAP stimuleras KREATIVITETEN” /Jan Carlzon

Jan Carlzons tidlösa ledarskapsbok ”Riv Pyramiderna!” används som kurslitteratur på Harvard Business School, den har sålts i mer än 50 länder och har utsetts till den viktigaste händelsen inom svenskt ledarskap. För några år sedan kom en bra nyutgåva.

Jag citerar Carlzon flera gånger i min egen bok ”Allt är chefens fel” eftersom jag verkligen tror på hans budskap.

Ett ledarskap som styrs av rädsla hindrar människors inre kraft att komma fram. Det får människor att vilja flyga under radarn och göra så litet som möjligt. När du är rädd att göra fel eller inte duga så begränsar du dig själv och går på halvfart.

Om du däremot jobbar i ett varmt klimat som skapar respekt och tillit - då kan du växa, ta ansvar och använda din fulla kapacitet.

Lyssna gärna på när Jan är gäst i DI-podden Förnuft & Känsla. Avsnitt 50.

 Hur är kulturen där du jobbar, kan du vara ditt bästa jag?

 Fundera på vad som är viktigt för dig och ha en fin sommar!

Ta hand om dina mellanchefer! 

Om dina mellanchefer mår bra så går företaget bra. 

Dina chefer är en otroligt viktig byggsten i ett inspirerande och effektivt företagsklimat och det blir en avgörande framgångsfaktor att löpande ge chefer extra stöd och ny energi.

De flesta chefer med personalansvar både är och har en chef. De ska prestera både inom sitt verksamhetsområde och som ledare.

Mellanchefer är ofta mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin, de sitter ofta i kläm och behöver både hantera kraven och riktlinjerna uppifrån men också stora förväntningar från sina team.

Genom mentorsprogram och chefsstöd kan vi hjälpa dig förstärka dina chefers SJÄLVINSIKT, ENGAGEMANG och MOTIVATION så att de kommer till sin rätt och kan använda sin fulla kapacitet. Vi stöttar dina chefer i att reflektera över hur de upplever sin nuvarande situation och att se möjligheter till utveckling.

Personligt chefsstöd hjälper dina medarbetare att känna sig uppskattade, motiverade och mer nöjda med sitt jobb – vilket i sin tur leder till att de kan använda mer av sin potential. Med ökad självinsikt och support kan chefer bli ännu mer trygga i sig själva och i sin roll, få ny energi och därigenom få många andra att må bra och komma till sin rätt.

Kontakta gärna mig på maria@edgensoul.se så tittar vi tillsammans på hur ett upplägg som passar just ditt behov kan se ut.

Läs gärna mer om hur ett vanligt upplägg kan se ut under chefsstöd.

Glöm inte att vara kräsen när du väljer chef! 

Allt är chefens fel

 Tommy Jeppsson intervjuar Maria Uggelberg 

 Maria Uggelberg hoppade av jobbkarusellen och skrev boken Allt är chefens fel – om att välja rätt chef för att må bra på jobbet.

-       Varför ska man vara kräsen när man väljer chef?

"Eftersom allt börjar i toppen. Företagsledningen sätter tonen och företagskulturen är avgörande för hur vi mår. Det finns alla möjliga orsaker till att en del företagskulturer inte är bra men det börjar i toppen."

-       Vad fick dig att skriva boken?

"Alldeles för många når inte sin fulla potential. En Gallupundersökning visade att 85 procent av svenskarna är oengagerade i sitt jobb. Vad står i vägen?"

-       Vilka chefer ska man undvika?

"Jag tror mindre på det auktoritära ledarskapet och mer på det inspirerande. Det får människor att ta initiativ, våga göra fel. Det behövs ledare som får människor att må så bra att de engagerar sig och ger av sig själva. Då kan de inte vara så stressade att de har tunnelseende."

-        Hur hittar man en bra chef?

"Reflektera! Hur har du haft det tidigare? När kändes det bra? Är det bra i dag? Om inte, vad fattas? Kan du inte tänka klart har du ingen kontakt med ditt inre jag och då kan du inte avgöra vad som är viktigt. Jag säger inte att det är lätt, men är man medveten om sig själv kan man göra det lite lättare för sig. Ju mer du vet och kommunicerar, desto bättre kommer du att må och desto bättre frågor kan du ställa. Kom ihåg: Det är inte bara företaget som väljer. Du väljer också var du vill lägga din tid."

Inspirerande att vara talare på "Världens farligaste möte"! 

VFM är ett event ordnat av Starrepublic som samlar Sveriges e-handlare för att bygga nya relationer och utbyta värdefull kunskap.

Årets tema var att utforska sakerna vi som människor gör och upplever, men inte riktigt kan sätta ord på. Mitt föredrag handlade om vad det är som får människor att göra nya saker.

Om att våga släppa fram sin kreativitet, passion och inre motivation.

Vad behövs för att tända gnistan som gör att man bara MÅSTE göra klart det man håller på med? Eller den där bubblande känslan av att "Om jag bara testar EN gång till så KANSKE jag hittar lösningen"?

Det är inte den rationella delen av oss som får oss att göra nya saker som att till exempel starta nya företag eller skriva en bok.

Rent rationellt kan man ju bara titta på statistiken och se hur liten sannolikhet det är att lyckas... men som tur är finns det något annat som driver oss att ändå prova. För hur skulle annars något nytt komma fram?

Det är mycket enklare att göra det man alltid gjort och något som man har koll på, än att ge sig ut på nya otrampade stigar utan att veta vart det bär och om det bär sig.

När den rationella, kloka delen av dig säger: "Men vad håller du nu på med - hur hade du tänkt tjäna några pengar på det här??" eller - "Varför vill du lägga energi på detta, det här kan ju inte du!!"

Och den känslomässiga delen av dig säger: "Men snälla du, vad har du nu satt igång - det här är ju jättesvårt och superläskigt - varför utsätter du dig för det här??"

Då gäller det att våga lyssna på den tredje rösten - den inre instinktiva rösten som kanske säger:

"KÖR PÅ BARA! Det här är jätteviktigt och något som du verkligen VILL göra, det är något du kan bli riktigt bra på och även hjälpa andra med - så det här bara MÅSTE du göra!!"

 Men för att den här inre fantastiska kraften ska ha en chans att komma fram så behöver vi vara noga med att ta oss till miljöer som ger oss utrymme för att vara nyskapande, innovativa och kreativa. Kreativitet uppstår i det slumpartade, oväntade och oplanerade.

Den vågar sig fram när vi tror på oss själva och på vår förmåga.

Det är när vi tillåter oss att bli berörda och engagerade som vi får tillgång till den här kraften och kan använda vår fulla potential. När vi är stressade eller känner obehag så störtdyker motivation och kreativitet. Vi behöver därför aktivt se till att omge oss med människor som inspirerar och lyfter oss och vi behöver ta oss till sammanhang där vi har möjlighet att må bra.

Det är när vi mår bra på jobbet, ägnar oss åt något som vi bryr oss om och vågar bli känslomässigt berörda som magin infinner sig. Det är då vi kan vara vårt bästa jag.

You must touch the heart to move the mind!

Vilka är dina styrkor och i vilka situationer och med vem kommer du till din rätt?

Det hjälper inte att du är bra på att klättra i träd om du klättrar i fel träd. Har du funderat på om du är i rätt träd just nu?

Vad behöver du för att vara ditt bästa jag?

Aktuellt

Våra senaste inlägg
Styrelsens ansvar för företagskulturen  (26 april 2018)

Väldigt bra och spännande att Styrelseakademien Stockholm tar upp den viktiga frågan om styrelsens ansvar för att skapa och behålla rätt företagskultur. På ett lunchseminarium igår på Erik Penser Bank var jag en av paneldeltagarna som samtalade kring hur styrelsen kan bidra och säkerställa att VD och ledning verkligen har de värderingar som bolaget vill stå för och diskussionen leddes av moderatorn Camilla Wagner som ställde skarpa och relevanta frågor. Seminariet inleddes med massa energi när Mia Törnblom föreläste och väckte tankar kring självledarskap, värderingar och självförtroende.  Det är otroligt inspirerande att få diskutera ämnen som jag skriver om i boken och verkligen brinner för med erfarna förändringsledare inom företagskultur och med kunniga styrelseproffs. Såsom världens ser ut idag så är ledarrollen svårare än den var tidigare. Vi lever i en komplex tid med nya förutsättningar. Ny teknologi, nya konsumentmönster och en ständigt föränderlig värld. Nya krav ställs på ledare och hur högsta ledaren är som person och agerar i relation till andra blir avgörande för att leda genom att påverka, influera och inspirera. Företagskultur börjar alltid i toppen. Ledaren måste i sig själv verkligen ha de värderingar som företaget vill stå för.  Ha en grundad självinsikt och vara intresserad av vad som styr mänskligt beteende - både hos sig själv och hos andra. Vad är det som driver människor? Hur får de tillgång till sin inre motivation? Och hur vill de få uppskattning?  För att nå framgång krävs mer och mer innovation och snabb reaktion. Företagsledningen behöver därför skapa en kultur som ger medarbetare utrymme för att vara nyskapande. En kultur som inte stressar livet ur sina anställda så att de får tunnelseende och går på halvfart - utan får människor att må bra - så att de tillåter sig att bli engagerade, känner sig lojala och ger av sig själva. Det är människorna som gör skillnaden! Läs mer eller beställ boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet"
När är du ditt bästa jag?  (20 april 2018)

DU är engagerad och det känns lätt att jobba. Arbetet flyter på utan att du knappt behöver tänka. Du har full koncentration och fokus och känner ingen som helst oro. Målen är så tydliga att du kan fokusera på själva uppgiften– och inte på dig själv. Du behöver inte vara rädd att göra fel. Du känner dig kreativ, produktiv och uppfylld av det du gör. I vilken typ av sammanhang? Med vem? Och i vilken miljö känns det så? Om vi är medvetna om vad som gör att vi känner att det är lätt och roligt att jobba så kan vi tydligare se vad vi vill lägga vår tid och kraft på. Ansträngning verkar vara en av de saker som skänker mening åt livet. Vårt öde är inte att vara passiva och fogliga. Vi är skapade för att vara aktiva och engagerade. En ansträngning innebär att du bryr dig om något, att något är viktigt för dig och att du är beredd att arbeta för det. Tillvaron upplevs som mer värd när vi kan jobba med något som vi bryr oss om, även om det är svårt. Tvärtemot vad vi ofta tror är kanske våra bästa stunder i livet inte de som är passiva och avslappnande, även om sådana stunder också kan vara njutbara, särskilt om vi har arbetat hårt för att få uppleva dem. De är också oerhört viktiga för återhämtning. Men de riktigt goda eller kanske bästa stunderna kan vara när din kropp eller sinne pressas till det yttersta i en frivillig ansträngning för att åstadkomma något som är svårt och värt besväret.Vi har en djupt rotad strävan att styra våra egna liv, att förbättra och fördjupa våra förmågor och att känna mening genom att tillföra värde även utanför oss själva. Men det är inte alltid så lätt att vara så där härligt fokuserad och effektiv.... Och motivation är något personligt. Bara du vet vad som får dig att bli motiverad, berörd och engagerad. I en ständigt föränderlig och komplex värld där utveckling är en förutsättning för framgång så behöver vi underlätta för människor att ta fram sina inre drivkrafter och sin kreativitet. Detta är lika viktigt oavsett vilken roll människor har eller i vilken bransch de jobbar. När vi behöver ha möjlighet att lyfta blicken, tänka nytt och ”utanför boxen” behöver vi förstå vad som krävs för att öppna upp för vår kreativitet. Kreativitet uppstår i det slumpartade, oväntade och oplanerade. Den vågar sig fram när vi tror på oss själva och på vår förmåga. Den ökar när människor som tänker olika och har olika bakgrund möts. Många framgångsrika idéer uppkommer av misstag eller av en slump. När vi vågar vara sårbara och testa nya saker. När vi vågar göra fel för att upptäcka något nytt. När vi kan sluta att filtrera tankar och tillåta nya idéer att komma fram. Vad behöver du för att bli engagerad, lita på din förmåga, öppna upp för kreativitet och kunna vara ditt bästa jag? Läs mer eller beställ boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet"
Ledarskap - fungerar det?  (13 april 2018)

CHEFEN är ofta det primära skälet till om man gillar sitt jobb eller inte, så det är tydligen viktigt hur chefen är. Men själva ledarskapet, behövs det? Eller ska man istället lägga kraft på att få in riktigt bra personer med rätt kompetens och sedan bara låta dem vara? Kanske kommer organisationer i framtiden inte vara organiserade i avdelningar utan i projekt och i mycket mer löst sammansatta grupper som kan bestå av både fast anställda och frilansare. Den som är bäst lämpad för ett projekt får uppdraget att leda och roller byts ofta. Det kanske inte är ledarskapet som är kärnfrågan – det kan handla mer om att skapa villkor så att människor kan arbeta så bra som möjligt? Daniel Pink uttrycker sig så här i sin bok ”Drivkraft”: ”Ledarskap är något som vi människor har uppfunnit. Uppfattningen om ledarskapet bygger på vissa antaganden om grundläggande drag hos dem som styrs. Det förutsätts att vi, för att agera eller röra oss framåt, behöver en knuff – och att vi utan belöningar eller bestraffningar obekymrat skulle stå kvar overksamma. Det antas också att när folk väl sätter sig i rörelse, så behöver de styras i rätt riktning.” Men är vår grundläggande natur verkligen sådan? Pink hävdar bestämt motsatsen. Han säger att det är naturligt för oss att vara nyfikna och självstyrande. Däremot kan chefers sätt att behandla oss på jobbet orsaka en passivitet eller tröghet. Det som är avgörande för personligt förverkligande eller ekonomisk framgång är alltså inte om vi kan hålla tillbaka vår natur, utan om vi underlättar för den att komma upp till ytan. Om vi är mer människointresserade och mindre teknik- och försäljningsintresserade och försöker se själva människan som arbetar, så kanske vi genom att vara uppmärksamma och lyssna kan få fram den potential som gömmer sig därinne. Kanske är allt i slutänden ändå bara till största delen beroende av människorna som jobbar? Oavsett hur man väljer att leda så är det viktigt att förstå sina anställda, komma underfund med vad de drivs av och vad som är viktigt för dem. Om man vill att medarbetarna dessutom ska ta eget ansvar, må bra och driva sig själva så blir det ännu viktigare att förstå dem. Termen HR (human resources) är ett begrepp för vad som kallas personalfrågor, det vill säga alla frågor som handlar om relationen mellan arbetsgivare och medarbetare. Jag gillar att begreppet verkligen framhäver vikten av företagets mänskliga resurser. Men hur mycket hinner en HR-avdelning med, vilka resurser har de, och vilken del av deras arbete prioriteras av ledningen? Hur mycket av en HR-avdelnings tid handlar verkligen om relationen? Om man inte ser upp så kanske avtal, löner och administration tar alltför stor del av avdelningens tid och energi. Alla företag säger att personalen är det viktigaste som finns men hur många lägger kraft på att verkligen bry sig om hur medarbetarna i realiteten mår? Formen för ledarskap kommer troligen att förändras framöver men det kommer inte att ske över en natt, vilket innebär att den struktur vi oftast ser i organisationer idag kommer att leva vidare ett bra tag till. Vi kommer att jobba i hierarkier och du kommer att ha eller vara en chef under lång tid framåt. Om vi ska må bra och kunna göra ett bra jobb behöver vi ha chefer vi fungerar ihop med. Vilken typ av ledare behöver du för att må bra och kunna vara ditt bästa jag? Läs mer eller beställ boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet"
Vad gör dig lycklig på jobbet?  (1 april 2018)

LYCKA på jobbet - kan man ens prata om det? Lycka som begrepp är omdiskuterat. Ordet kan kännas lite laddat att använda och det kan därför vara svårt att säga utan att göra citationstecken i luften eller en tillgjord min för det kan tyckas låta lite för pretentiöst och banalt. Upplevelsen av lycka kan ibland blandas ihop med behovet av att verka lyckad utåt. Vi vill gärna visa andra hur lyckade vi är och vi kan förledas att tro att den bild vi visar upp är samma sak som att känna sig lycklig. Det gäller att hålla reda på vad andra tycker, hur vi tror att vi uppfattas utåt och vad vi själva upplever och mår bra av inåt. När vi känner oss lyckliga ökar vår känsla av samhörighet, vi kan se saker ur andras perspektiv, vi blir mer generösa och våra relationer förbättras. Vi mår bra av att leva i goda relationer med personer som vill oss väl. När vi upplever att det stämmer i relationen till andra människor uppfylls vi av en härlig känsla, vi vågar ge oss hän och bejaka vår livsglädje. Men man kan inte förvänta sig att vara översvallande lycklig hela tiden, varje dag och varje minut. Det är omänskligt och omöjligt eftersom livet bjuder på både positiva och negativa upplevelser, och det är lyckligtvis inget vi behöver sträva efter. Intensiva lyckokänslor varar alltid bara en kort tid. Även om dessa starka positiva känslor är härliga att uppleva så är det inte detta som påverkar vårt välbefinnande mest. Det som spelar störst roll är kanske hur vi löpande mår i vardagen? Om du mår bra i vardagen på jobbet så kan du vara en roligare partner och förälder, och en person som är tillfreds med livet kan också bidra i samhället i stort på ett bättre sätt. Välbefinnande sprider sig som ringar på vattnet. När vi pratar om arbetslivet kan det låta som att vi förväntas vara en annan person när vi är på jobbet än vi är privat. På jobbet behöver vi inte fundera på hur det känns eller hur vi mår. För på jobbet är vi rationella, objektiva och har inga känslomässiga behov. Men jag tror inte att det är så enkelt. Jag är övertygad om är att vi även på jobbet har samma drivkraft för att må bra och känna välbefinnande som vi har utanför jobbet. Eftersom många av oss ägnar så stor del av vårt liv åt att arbeta och befinna oss i en arbetsmiljö så vill jag påstå att strävan efter välbefinnande och mening är lika viktig där. Vi behöver se till att vara i ett sammanhang och i en miljö där strävan att må bra har en chans! När du befinner dig i en miljö där du har rätt förutsättningar för att må bra så har du mycket större möjlighet att genom medvetna tankar och handlingar ytterligare förstärka din känsla av välbefinnande. Men vad är det som påverkar känslan av välbefinnande mest? Hur viktigt för den upplevda lyckan är till exemplel titel/status, vilket företag vi jobbar på eller hur hög lön vi har? Det kanske inte är där slaget står... Det kanske är mer betydelsefullt att se till att de grundläggande förutsättningarna finns för att trivas? Det som spelar mest roll för att må bra kanske är hur vi trivs med chefen och hur företagsklimatet känns i vardagen: Att jobbet känns meningsfullt. Att vi känner att vi bidrar. Att vår inre drivkraft kan komma fram. Och att vi känner oss uppskattade. Både för vad vi gör men också för den vi är. Det kanske är mer värdefullt att vara i ett bra arbetsklimat och jobba med en chef som man trivs med än att vara på ”rätt” företag eller ha ”rätt” titel. Vad tycker du? Läs mer eller beställ boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet"
Fyra grundpelare för att må bra på jobbet  (30 mars 2018)

VAD är det som påverkar om vi trivs eller inte på jobbet? Alla har inte samma önskningar och behov. Vad behöver du för att må bra på jobbet? För att du ska känna dig glad, motiverad, engagerad och lojal så behöver rätt förutsättningar finnas där du jobbar.Och du kan inte behöva vända dig ut och in för att passa in. Du behöver få vara den du är. Om det inte känns bra behöver du stå på din egen sida och lyssna på dig själv. Känslorna försöker säga dig någonting. Och ju mer du vet om dig själv och vad som är viktigt för dig desto lättare har du att söka dig till en miljö som känns rätt för dig. Vi vill ju så gärna känna att vi gör nytta och relationen till andra människor är så avgörande för hur vi mår och presterar. Vi vill känna oss respekterade för vår kunskap och uppleva att vi bidrar. Vi vill göra vårt bästa och känna att vi levererar men det är inte alltid så lätt. Ibland kan det kännas övermäktigt och rentav omöjligt att kunna vara engagerad och göra ett bra jobb i det klimat som råder och det skapar i sin tur frustration och inre stress. I boken ”ALLT ÄR CHEFENS FEL – om att välja rätt chef för att må bra på jobbet” tar vi upp fyra hörnstenar som påverkar trivseln på jobbet: 1) Chefen – är jätteviktig! Det spelar väldigt stor roll hur du trivs med din chef! Det är den enskilda ingrediens som påverkar din arbetssituation mest, om inte chefen är rätt för dig så påverkar det starkt hur du upplever ditt jobb och hur du trivs. En vän till mig har en hudvårdssalong dit människor kommer för att få fina fötter, vaxa benen eller rengöra hyn. Men framförallt låter det som att de kommer för att unna sig lite egen tid, känna sig ompysslade och få prata av sig. Hon får agera lika delar hudterapeut och coach. De pratar om sina liv, sina semestrar och sina relationer men mest av allt pratar de om sina jobb och framförallt om sina chefer. Hur chefen är och vad chefen gör, eller inte gör, spelar väldigt stor roll. Jag är övertygad om att det är en mänsklig drivkraft att vilja bidra och göra nytta. Men alla medarbetare är olika och ledare kan inte bara utgå från sig själva när de ska leda och coacha andra. Det börjar i toppen. Företagets vd har ett väldigt stort ansvar för att inspirera, tydligt föra ut sin vision och skapa förutsättningar för en god företagskultur. Anställda är inte soldater eller robotar som man kan placera var man vill och sedan be att marschera i önskvärd riktning på en given signal. Medarbetare är människor med tankar, känslor och egna drivkrafter. Är din chef bra på att ta tillvara den mänskliga aspekten och hur trivs du med din chef och med företagets ledning? 2) Företagsklimatet – är jätteviktigt! Klimatet måste vara rätt för att du ska kunna må bra! Det klimat som du upplever på din arbetsplats styrs av företagets ledning. Ledare behöver förstå att de kan utnyttja kraften i sina medarbetares olikheter, och inse att medarbetarna inte är en handelsvara eller förbrukningsvara, utan att de är människor. Människor som har känslor och som behöver förstå – och känna – för det som ska göras. Chefen måste inse att medarbetarna behöver må bra och känna uppskattning och mening i sitt arbete. En ledare som har den förmågan kan skapa möjligheter för sina medarbetare att trivas, få dem att använda sina styrkor och skapa ett företagsklimat som ger företaget långsiktigt fina resultat. Ett osunt klimat däremot skapar rädda medarbetare och ohälsa. Mängden sjukskrivna av stressrelaterade orsaker ökar lavinartat, ofta på grund av att medarbetare känner sig otrygga. Om du är rädd har du jättesvårt att vara produktiv. Och när du har svårt att prestera har du svårt att känna dig tillfreds. När du inte mår bra kan du inte använda din fulla potential. Hur långt ska det gå innan vi på allvar börjar göra något åt den här situationen? Hur många fler ska må dåligt på jobbet och inte kunna använda sin potential på rätt sätt? Hur mycket kostar det att människor inte trivs och kan prestera fullt ut? Om det dessutom krävs att medarbetarna ska vara kreativa eller innovativa i sitt arbete så ställs ytterligare krav på kulturen och ledarna för att kunna nyttja kraften och potentialen i den personalresurs som just nu finns till företagets förfogande. Och denna resurs kan inte tas för given – den jobbsökande står inte längre med mössan i hand som på de gamla brukspatronernas tid och hoppas bli antagen och avlönad – det är lika mycket den anställde eller den arbetssökande som måste undersöka och ta ansvar för om han eller hon vill arbeta just där. Jan Carlzon skrev i sin bok ”Riv pyramiderna” redan på 1970-talet: ”Du kommer aldrig få dina anställda att göra det du vill om de inte känner för det.” /Jan Carlzon Du vill förstå varför du gör saker och du behöver känna för det som ska göras för att prestera ett bra resultat. Om inte du som anställd tydligt känner det kommer varken du eller ditt företag kunna använda din kraft på rätt sätt. Vi vill göra nytta. Vi är i grunden ansvarstagande och engagerade och vi vill utvecklas och bli bättre på det vi gör. Många företag har ett arbetsklimat som bygger på en hård kultur där man ska framhäva sig själv, gärna påvisa andras brister och klara av en tuff attityd där olika former av härskarteknik regerar. Det passar vissa, men inte alla. Förutsättningarna måste finnas för att kunna göra ett bra jobb. Man kan inte få en planta att blomma fullt ut om man ställer den i fel rabatt, i fel väderstreck, i fel jord och ger den fel mängd näring och vatten. Den kanske överlever… men den kommer inte blomma ut med kraft och i vackra färger. Vilken miljö behöver du för att må bra och utvecklas? 3) Att känna uppskattning – är jätteviktigt! Du behöver känna att det du gör spelar roll! Känner du dig uppskattad för det arbete du gör på dagarna och på vilket sätt får du feedback och respons på vad du gjort? Det vore skönt om vi inte behövde bekräftelse och en del hävdar att vi genom terapi, bättre självinsikt och en förstärkt självkänsla kan minska det behovet. Jag tror också att vi till viss del kan jobba med vårt bekräftelsebehov, men jag vill ändå slå ett slag för att vi bör acceptera att vi faktiskt behöver bekräftelse – det är ett grundläggande och starkt behov. Det är ingen svaghet att vilja bli sedd, uppmärksammad och bekräftad. Vi behöver känna bekräftelse både för den vi är och för det vi gör. Vi behöver känna att det vi gör är viktigt. Ibland får vi positiv feedback men vi förstår den inte riktigt för den kommer i en form som vi inte uppskattar, vi förstår helt enkelt inte ”språket”, så bekräftelsen missar målet. Det hjälper inte att din chef uppskattar dig om du inte själv ”känner” det. Vilket bekräftelsespråk har du? Får du energi efter en stund på tu man hand med din chef där ni i lugn och ro får möjlighet att lyssna på varandra? Tycker du om att få lovord inför andra? En klapp på axeln med beröm? Lite hjälp med dagens arbetsuppgifter eller kanske helt enkelt mer i lön? Får och känner du den uppskattning du behöver av din chef och dina kollegor? 4) Att vara sitt bästa jag – är jätteviktigt! Du måste kunna vara dig själv på jobbet! Vi blir inte en annan person bara för att vi kommer till jobbet än den vi är privat. Det är många aspekter som kan ge en känsla av trivsel och välbefinnande och det är också många saker som spelar in när du inte mår bra. Det är ofta svårt att sätta fingret på exakt vad det är du upplever. Du kanske inte ens är medveten om att du känner något eller förstår vad du känner. Men en viktig del i att vara sitt bästa jag är att kunna vara sig själv. Du är en människa, med allt vad det innebär av tankar och känslor. Det är viktigt att känna att det är okej att vara sig själv och känna sig bekväm och trygg, för att kunna prestera och utvecklas. Om man försöker vara någon annan så har man inte tillgång till sina styrkor och sin fulla kapacitet. Hur känns det för dig – kan du var dig själv eller behöver du göra avkall på den du är för att försöka passa in? När du funderar på de fyra grundpelarna: Chefen * Arbetsklimatet * Känna uppskattning * Vara ditt bästa jag Hur mår du på jobbet? Du kanske är helt nöjd precis som det är, det känns tillräckligt bra där du är. Eller så känner du att det inte är alltigenom bra nu men det skulle kunna gå att förbättra din situation, där du är. Eller så kommer du fram till att du skulle behöver byta klimat, så fort du har möjlighet, får att kunna må bättre. I boken tar vi upp frågor och tankar som kan hjälpa dig på vägen. Oavsett vad du kommer fram till så har du rätt att känna det du känner och du är värd att trivas, utvecklas och använda din fulla kraft och potential! Du är värd att må bra på jobbet! Läs mer eller beställ boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL - om att välja rätt chef för att må bra på jobbet"